Det är dyrt att inte väcka känslor

Om människor inte känner något för ert varumärke, finns ni förmodligen inte i deras värld. Företag som inte tar upplevelsen av sitt varumärke på allvar riskerar att lägga pengar på kommunikation som inte ger effekt – och ännu värre: att långsamt tappa marknadsandelar till konkurrenterna. Men det finns ett alternativ. Där kan Pool vägleda dig.

Pool – metoden

När är det läge att ringa Pool?
Kontakta oss när ni behöver marknadskommunikation som gör verklig skillnad – till exempel när ni vill attrahera nya kunder eller öka betalningsviljan för det ni erbjuder.

Vi är en bra partner när ni vill revitalisera ert varumärke, lansera något nytt eller få fler att förstå – och känna – det värde ni faktiskt levererar. Det gäller både kunder och medarbetare.

P.S. Genom att engagera hela organisationen i en mer kundorienterad kultur stärker vi inte bara varumärket utåt – det blir också en samlande och motiverande kraft internt.

Pools värderingar

Långsiktighet

Vi tror på kraften i långsiktiga relationer, både med kunder, medarbetare och samhället runt omkring. Långsiktighet för oss handlar om att skapa kommunikation som stärker varumärket och affären över tid. Vi strävar efter samarbeten där vi tillsammans gör något meningsfullt, där både vi, du som uppdragsgivare och slutkunden känner att det vi gör har ett högt värde. Det gäller både resultatet och samarbetet. Internt på Pool betyder långsiktighet att vi odlar en kultur där människor vill stanna kvar, utvecklas och påverka. Vi vet att det är en förutsättning för att även våra kundrelationer ska hålla länge.

Passion

Vi älskar det vi gör – på riktigt. Passionen är motorn bakom varje idé, varje möte och varje leverans. Den får oss att gå till jobbet med glädje, nyfikenhet och en känsla av mening. Att tänka: "Idag ska jag göra skillnad. För teamet. För kunden. För människan vi vill nå. Och helst också för samhället i stort." Passion är också vår motvikt till snällhet, den ser till att vi inte blir mesiga, utan vågar sticka ut, ta ställning och göra avtryck. När vi brinner för ett uppdrag smittar det av sig. Det syns i våra lösningar och känns i våra samarbeten. Passion är inte bara ett härligt tillstånd, det är en avgörande framgångsfaktor.

Snällhet

Pool är en kommunikationsbyrå där snällhet är grundinställningen. Den genomsyrar hur vi är mot varandra, våra kunder och våra samarbetspartners. När vi verkligen vill varandras bästa bygger vi relationer som håller, även när förutsättningarna är tuffa. Vi tror inte på hierarkier eller pekpinnar, utan på kraften i att lyfta varandra. Snällhet är för oss inte bara en värdering – det är ett arbetssätt. Våra processer bygger psykologisk trygghet, kreativ höjd och långsiktiga relationer. Vi utvecklas helt enkelt som individer, team och företag genom att vara snälla. Välkommen till Sveriges snällaste byrå!

I slutet av 1900-talet såg två nyutexaminerade grafiska ingenjörer ett fönster öppnas. Digitaliseringen var på väg att förändra allt, och Hanna Steiner och Arvid Axland ville vara med och forma framtiden. De startade Pool Interactive, en av Sveriges första webbyråer, och hjälpte företag att ta plats i den nya digitala verkligheten.

Hanna och Arvid insåg snabbt att det inte bara handlade om nya kanaler, utan om nya sätt att skapa värde. Kommunikation behövde bli mer mänsklig, mer känslomässig – och framför allt mer upplevelsebaserad. Med inspiration från upplevelseindustrin, och i nära samarbete med Kaospiloterna, utvecklade Pool en egen kreativ och strategisk process för att hjälpa varumärken, oavsett bransch, att genomgå en transformation och bli mer emotionella i sin kommunikation.

Och framför allt: att se sig själva som skapare av meningsfulla upplevelser för sin omvärld.

Från digital pionjär till upplevelsedriven kommunikationsbyrå

Snart kändes begreppet reklambyrå för smalt. Vi döpte om bolaget till Pool Kommunikationsbyrå och breddade vårt fokus, och började hjälpa varumärken att tänka och agera som upplevelseskapare. Det ledde till en ny positionering som kommunikationsbyrå, med en tydlig ambition: att hjälpa företag bygga skapa meningsfulla upplevelser i allt de säger och gör.

Vi skrev boken Jakten på känslan, som blev ett manifest för vår filosofi, och började dela våra insikter genom föreläsningar och workshops. Målet med det var att öka förmågan hos fler verksamheter och varumärken att spela en viktigare roll i människors liv – och att göra jobbet både roligare och mer lönsamt för alla som arbetar med kommunikation och marknadsföring.

Pool har kallats reklambyrå, varumärkesbyrå, kommunikationsbyrå och upplevelsebyrå. För oss är det mindre viktigt vad man kallar oss – det viktiga är vad vi åstadkommer. Vi har hjälpt ett stort antal varumärken att ringa in, förstärka och kommunicera sitt varumärkeslöfte på ett sätt som skapar mening i människors liv och högre marginaler för våra kunder. Resultaten talar sitt tydliga språk: många uppmärksammade och prisbelönta initiativ, och framför allt, fina affärseffekter och supernöjda kunder (fråga dem!).

Pool är bara 28 år unga och vi ser fram emot att hjälpa och inspirera fler kunder under kommande decennier.

Vår ambition är att fortsätta leda utvecklingen inom emotionell kommunikation och upplevelsedesign. Vår mission är att få företag och människor att växa genom meningsfulla upplevelser. Det gör vi dels genom kundsamarbeten, dels genom att sprida vår kunskap i form av böcker, föreläsningar och workshops.

Framtidens byrå

Lär dig konsten att skapa meningsfulla upplevelser!

Vår bok Jakten på Känslan hjälper dig att öka värdet på din verksamhet och bidra till en bättre upplevelse av världen vi lever i. Boken bjuder på viktiga insikter, inspirerande exempel och konkreta verktyg för att skapa upplevelser som verkligen gör skillnad – oavsett om du arbetar med ledarskap, verksamhetsutveckling eller marknadsföring.

Oavsett om du studerar, representerar ett varumärke eller jobbar på reklambyrå. Och oavsett om du vill förändra en hel organisation – eller bara ordna en middag för någon du tycker om. Jakten på känslan gör ditt (arbets)liv roligare, viktigare och mer lönsamt.

Arvid Axland är en av de mest uppskattade föreläsarna inom kommunikation och kundupplevelser. I sina föreläsningar och workshops vill Arvid göra företag medvetna om vilket värde de kan skapa genom starkare emotionella band med sina kunder och medarbetare. Och framförallt hur man gör det.

Pools Morgonsoffa

I vår morgonsoffa möts människor som vanligtvis inte möts, kompetenser från helt olika branscher och i helt olika roller. Här samlar vi utvalda personer för intima, förtroliga samtal om trendspaningar, utmaningar och stora frågor. Det är ett rum för skarpa perspektiv, ärliga reflektioner och oväntade insikter – där erfarenhet möter nyfikenhet och där det inte finns något facit.

Hör av dig till Arvid Axland så berättar han mer.

Möt experterna på Sveriges snällaste byrå här

Nog om oss. Berätta om er!